IT-koncern med innovationskraft

Avensia

Avensia (tidigare InXL Innovation) är ett e-handelslösningsbolag som hjälper kunder att öka sin försäljning i alla kanaler genom att skapa en förstklassig upplevelse online. Kunderna finns främst på den nordiska, men även den europeiska marknaden.



Innovation i fokus

Avensia (tidigare InXL Innovation) är en IT-koncern som skapats genom samgående mellan de tre etablerade bolagen Avensia, INXL och LUVIT våren 2007. Avensia bedriver försäljning, konsultation och produktutveckling av såväl egna som kunders IT-relaterade produkter, i huvudsak E-handelslösningar. Bolagets kunder är verksamma inom både B2C och B2B. Koncernen har ett 80-tal anställda i Lund, Helsingborg, Stockholm och Köpenhamn samt ett joint venture med ett bolag på Filippinerna.

Under januari 2015 tecknades ett avtal med investmentbolaget Monterro AB om försäljning av samtliga aktier i dotterbolagen Grade AB (system för e-utbildning och utvärdering) och Mashie AB (internetbaserade verksamhetssystem för livsmedelsbranschen). Försäljningen innebar att Avensia fokuserar helt på e-handel med undantag för dotterbolaget Force 12.

Avensia är experter på att konvertera besökare med hjälp av en design som leder användarna från start till mål i kundanpassade e-handelslösningar.  Bolaget bedriver även konsultverksamhet som kan hjälpa kunderna att bygga andra kompletterande IT-system.

Försäljningen är mestadels tjänstebaserad även om Avensia har en viss produktförsäljning. Ett exempel på detta är Avensia Storefront, en multikanallösning, som under början av 2015 lanserades för Microsoft Convergence AX. Projekten har i regel en kostnad över 1 MSEK och bara ett fåtal bolag kan konkurrera om projekten.  Konkurrenter för den typen av kraftfulla e-handelssidor som Avensia bygger är bla IBM och SAP-ägda Hybris. Avensia har en stark tillväxt och exempel på kunder är Byggmax, Ahlsell, Coop Norge, Toyota och Mekonomen. Referenser från tidigare kunder är inom branschen en viktig faktor för att lyckas vid nyförsäljning.

I koncernen ingår också IT-konsulten Force 12 som arbetar genom långa kontrakt gentemot industrikunder framförallt i södra Sverige. Exempel på kunder är Alfa Laval och Schneider Electric.

Resultatförbättringar i koncernen framöver beräknas komma från ökad nyförsäljning, en växande andel eftermarknadsintäkter, förbättrad projektstyrning och efterhand förbättrade priser.

Intervju med bolagets VD Robin Gustafsson

Tipsa en vän

Här kan du tipsa någon genom att skicka en länk till den här sidan:

Dela

Dela den här länken till ditt nätverk via sociala medier.