Hörlurar för stilmedvetna musikälskare

Jays

Jays designar, utvecklar och säljer hörlurar till portabla musikspelare samt headsets till mobiltelefoner. Bolaget bedriver sin verksamhet i en liten organisation på runt 15 personer samtidigt som man har en relativt bred produktportfölj med en övervikt mot så kallade in-ear-hörlurar.



Slimmad organisation

Jays designar, utvecklar och säljer hörlurar till portabla musikspelare samt headsets till mobiltelefoner. Bolagets vision är att leverera ljud i världsklass och genom sitt varumärke kommunicera en enhetlig stil och en industriell design som ligger i framkant. Målgruppen är musikälskare som har höga krav på bra ljud men som även värderar utseende och design.

Bolaget driver sin verksamhet med en liten effektiv organisation. Produktutveckling, försäljning, ekonomi/administration samt marknadsföring sköts från kontoret i Stockholm. All produktion ligger dock på kontraktstillverkare i Asien och försäljningen sker via nationella distributörer som lagerhåller och vidareförsäljer produkterna till onlinedetaljister, multinationella aktörer, elektronikkedjor samt specialister. Produkterna kan också köpas på Bolagets webshop www.jaysheadphones.com.

Bred produktportfölj med egen utveckling

Jays har en relativt bred produktportfölj med en övervikt mot så kallade in-ear-hörlurar men bland produkterna återfinns även utanpåliggande varianter. Bolaget kan också genom sitt plattformskoncept erbjuda modeller i tre olika utförande individuellt anpassade i utseende och funktion för plattformarna iOS, Windows och Android.

Produktutvecklingsavdelningen består av ett litet effektivt produktutvecklingsteam med stor erfarenhet och kompetens inom ljudteknik- och design. Branschen kännetecknas av såväl höga krav som en snabb förändringstakt vilket förutsätter en dynamisk utvecklingsavdelning. I och med att bolagets produkter i stor omfattning är en utbytesprodukt för sådant som följer med vid försäljning av musikspelare och mobiltelefoner så förutsätter ett köpbeslut dessutom en fördel mot befintliga alternativ och köpet kännetecknas ofta av ett högt engagemang från konsumentens sida.

Smartphones driver krav på bra ljud

De underliggande drivkrafterna på den marknad som Jays verkar på är framför allt framväxten av smartphones som en multimediaprodukt med musik och video som naturliga inslag. Detta driver i sin tur högre krav på bra ljud. Marknaden som Jays verkar på är global och mycket stor och därför också konkurrensutsatt.

Bolagets nyckelmarknader är idag Norden och Asien men även Europa och USA förväntas ta en större andel framöver. En central del i bolagets marknadsföringsstrategi är att delta i och vidarekommunicera produkttester där bolagets produkter historiskt klarat sig mycket bra. Jays har dessutom valt en strategi där marknadsföringsbudgeten är minimerad och sociala medier och word-of-mouth får en framträdande roll för att sprida bolagets produkter och varumärke.

Tipsa en vän

Här kan du tipsa någon genom att skicka en länk till den här sidan:

Dela

Dela den här länken till ditt nätverk via sociala medier.