Additiv för luktkontroll till den globala textilbranschen

Polygiene

Polygiene utvecklar och säljer additiv för permanent luktkontroll till premiumklädmärken inom textilbranschen, men även antibakteriella lösningar anpassade för andra typer av material.



Bakgrunden till Polygienes teknologi

Polygiene grundades 2006 genom en avknoppning från specialkemiföretaget Perstorp i Skåne. Bolagets additiv utvecklades ursprungligen i början av 2000-talet med syftet att skapa antibakteriella ytor på olika plastmaterial inom främst hygienindustrin och offentlig miljö. Polygiene har fortsatt att vidareutveckla applikationer för flera typer av material och har en avdelning för antibakteriella ytor, men från 2006 och framåt har utvecklingen främst riktats mot luktkontroll för textilier.

Bolaget bygger varumärke Polygiene som ett co-brand och är partner med cirka 100 ledande premiumklädmärken inom främst sportkläder- och friluftslivssegmentet. Polygiene har en vältrimmad organisation med huvudkontor i Malmö och anställda i Sverige, Storbritannien, USA och Kina. Därtill kommer agenter och distributörer med geografisk spridning världen över. 

Bild: Polygienes historiska milstolpar, klicka för att förstora

Behandling av syntetfibrer för fräschare kläder 

Svett i sig består av främst vatten och salt och luktar inte. Lukten uppstår när bakterier på kläderna förökar sig, särskilt på syntetfibrer - Frilufts- och sportkläder kläder utsätts just för intensiv svettning och därför är illaluktande kläder ett större problem inom detta segment. Polygiene har utvecklat en teknologi för behandling av alla typer av textilmaterial med hjälp av naturligt silversalt baserat på återvunnet silver. De antibakteriella egenskaperna ökar såväl fräschör som håller odören borta, utan risk för hudirritation, samtidigt som livslängden förlängs på kläder, skor och utrustning.

Med en globalt växande medelklass har mer tid och konsumtion lagts på fritid och hälsa där välbefinnande, utseende och mode och blivit socialt viktiga delar i människors vardag. Allt fler konsumenter efterfrågar lättskötta kläder som inte luktar illa efter användning. I takt med en kraftig global befolkningstillväxt tvättas därmed mer och mer textil, med ökad vattenförbrukning och övergödning som resultat. Tillsammans med partner-varumärkena arbetar därför Polygiene med konceptet "Wear More. Wash Less", som blir möjligt om man har behandlade plagg. Polygiene visar att konsumenten står för en stor del av ett plaggs miljöpåverkan och vad man kan göra för att minska miljöpåverkan i vardagen. I slutändan blir resultatet att Polygienebehandlade plagg håller längre pga minskat tvättande.

Marknadspotential genom aktivt arbete med hela värdekedjan 

Polygiene är idag marknadsledande inom funktionsområdet luktkontroll för textilier och har tack vare sin teknologi och unika helhetskoncept få direkta konkurrenter. Bolaget bygger sitt eget varumärke genom ett aktivt arbete i hela värdekedjan, från utveckling och tillverkning hos underleverantörer till marknadsföring, distribution och aktiv kundsupport. Genom s.k. "co-branding" inom luktkontroll tillsammans med varumärkena kan ett tydligt kundvärde kommuniceras för konsumenterna (liknande Gore-Tex® och Lycra®) samtidigt som produkternas konsument-attraktivitet och värde stärks.   

Premiumvarumärken som kunder

Polygiene är verksam på global basis med premiumvarumärken som kunder, främst inom segmentet Sport & Outdoor (sportkläder, friluftsliv, jakt, fiske etc), t.ex. Adidas, Patagonia, POC, SITKA, Rab, och Salomon. Dessa typer av samarbeten kännetecknas av krävande inträdesprocesser vilket i sin tur ger långvariga affärsrelationer. Genom att bibehålla positionen som stark marknadsledare inom odörkontroll kan Polygiene sätta en standard som andra aktörer sedan får försöka följa.

Bolaget är idag verksamt inom följande fyra olika segment:

  • Sport & Outdoor (sportkläder, friluftsliv, jakt, fiske etc.)
  • Livsstil (skjortor, blusar, kostymer, underkläder etc.)
  • Hemtextilier (handdukar, sängkläder, madrasser, kuddar etc.)
  • Annat (färg, golv, sanitet etc.)

Finansiella mål och tillväxtstrategi

Bolaget är idag verksamt på en global marknad inom premiumvarumärkes-segmentet och uppvisade en nettoomsättning för 2015 på drygt 50 miljoner kronor, med över 15 miljoner meter behandlat tyg. Omsättningen växte med 47% jämfört med året innan. Försäljningen sker i huvudsak till varumärken i Nordamerika och Europa men Asien (Japan och Korea) är på stark frammarsch..

Bolaget är lönsamt sedan 2013 och under 2015 nåddes en rörelsemarginal på 11%.

Polygienes strategi fokuseras främst på organisk tillväxt med finansiella målsättningar där bolaget, över en konjunkturcykel, skall visa en årlig omsättningstillväxt överstigande 30 procent samt en rörelsemarginal om minst 15 procent.

Bolagets tillväxtmotorer under de närmaste 3-5 åren är en ökad penetrationsgrad hos nuvarande partners, fortsatt tillväxt med nya varumärken/kunder inom segmentet Sport & Outdoor samt expansion och etablering inom segmentet Livsstil och Hemtextilier.

Tipsa en vän

Här kan du tipsa någon genom att skicka en länk till den här sidan:

Dela

Dela den här länken till ditt nätverk via sociala medier.