Nyckeltalskompassen

Jämför och sortera nyckeltal för samtliga bolag på Introduce.se

Gå till nyckeltalskompassen

Arkivet

Letar du efter tidigare publicerade artiklar? Leta i vårt arkiv.

Gå till arkivet

Klicka på knappen och låt oss slumpvis introducera dig till ett spännande bolag:

Sportartiklar på Internet

Sportamore

Sportamores affärside är att sälja produkter och tjänster inom sport och fritid på internet. Sportamore.se lanserades under 2010 och har snabbt vuxit till att nu ha över 15 000 artiklar i sortimentet och över 400 varumärken. Idag har bolaget en besökstakt på mer än 1,5 miljon besök per månad.

Ett av marknadens ledande sortiment och bästa erbjudanden

Sportamore säljer produkter inom sport- och fritidssegmentet på internet genom lokala domäner i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Genom att välja en nisch som varit relativt obearbetad har bolaget redan från start kunnat uppvisa en kraftig tillväxt. Med över 15 000 artiklar i sortimentet och över 400 varumärken kan Sportamore erbjuda ett av marknadens bredaste utbud av sport och fritids relaterade produkter. Erbjudandet inkluderar fri frakt och returer, prisgaranti, kundtjänst och 30 dagars öppet köp. Styrkan i erbjudandet speglas i en relativ hög kundlojalitet. På den svenska marknaden har andelen återkommande kunder stadigt ökat och ligger idag på den relativt höga siffran 35% inom en tidsram om 90 dagar, ett mönster som även har börjat etableras på bolagets nya marknader i de övriga Nordiska länderna. 

Kraftig tillväxt

Efter att på kort tid byggt upp en ledande ställning på den svenska marknaden har Sportamore påbörjat en etablering i Danmark, Finland och Norge. Bolaget har sedan start uppvisat mycket höga tillväxttal som även har legat substantiellt över marknadstillväxten. Under 2012 steg omsättningen till 153 MSEK vilket var en ökning med 125%. Målet är att nå en omsättning om 800 MSEK år 2016.

Sportamore har enligt bolaget återförsäljaravtal med merparten av alla betydelsefulla varumärken vilket skapar en bra plattform för fortsatt tillväxt. Samtidigt bidrar volymökningarna till att Sportamore's blir en alltmer betydelsefull samarbetspartner för sina leverantörer vilket skapar möjligheter att förbättra inköpsvillkor så som rabatter och kredittider. Det finns även möjlighet att erhålla tillväxtbonusar och marknadsbidrag.

Starkt operativ förmåga

Bolagets har en tillväxtfokuserad strategi vilket är förknippat med höga marknadsföringskostnader. Även om bolaget utnyttjar olika marknadskanaler ligger merparten av kostnaden online. Detta skapar möjligheter att på ett effektivt sätt kontrollera och utvärdera effektiviteten av marknadsföringsinsatserna.

En försäljningsexpansion är samtidigt förknippat med kostnader relaterade till lageruppbyggnad. Produkterna i Sportamores sortiment upplever i regel en mindre moderisk än övrig konfektionshandel. Detta bidrar till minskad risk för inkurans i varulagret vilket skapar en stabilitet i intjäningsförmågan. Dessutom har Sportamore en bred varumärkesportfölj vilket genererar en minskad operationell risk och ett minskat beroende gentemot enstaka leverantörer eller produktmodeller. Lagerfunktionen för samtliga nordiska länder är belägen i Stockholm.

Attraktiv e-handelsnisch

Svensk e-handel växer snabbt som ett resultat av den pågående förändringen av konsumtionsbeteendet då allt fler konsumenter väljer e-handelsalternativet gentemot traditionell handel. Inom e-handel är sport och fritid ett av de snabbast växande segmenten. Traditionell sport handel är också en marknad som också har vuxit kraftigt med en dubblering av försäljningen under det senaste decenniet samtidigt som den visat sig vara relativt opåverkad av konjunktursvängningar.

Konkurrensen hårdnar i den fysiska detaljhandeln samtidigt som allt fler kunder har fått upp ögonen för distanshandel. Sportamore säger att det är det troligt att fokus kommer att ligga på att effektivisera befintliga fysiska butiker i branschen snarare än att kraftigt expandera via internetförsäljning. Samtidigt i ett hårdare konkurrensklimat kommer allt fler konsumenter dras till internet för att jämföra priser. Sportartiklar på nätet är för närvarande Sportamores hemmaplan och under rådande förutsättningar kommer aktörer med en renodlad e-handelsverksamhet inom branschen att fortsätta ta marknadsandelar. Bolaget gör ständiga marknadsföringsinsatser och utvecklar sina distributionskanaler för att förbättra kännedomen om bolagets internetbutik till exempel genom sammarbeten med digital media så som Aftonbladet shoppa.

Textstorlek: A A A Skriv ut

Tipsa en vän

Här kan du tipsa någon genom att skicka en länk till den här sidan:

Dela

Dela den här länken till ditt nätverk via sociala medier.

Snabbfakta


  • VD
  • Johan Ryding
  • Ordförande
  • Jan Friedman
  • Lista
  • First North
  • Bransch
  • Sällanköpsvaror
  • Börsvärde
  • 402,36 MSEK
  • Ticker
  • SPOR
  • Nästa rapport
  • 4 nov 2014
  • Webbplats
  • www.sportamore.se

Aktiekurs

Senast betalt 47,90

Förändring 0,00%

Kursdata fördröjd 15 minuter

Prenumerera

Du kan enkelt välja vad du vill prenumerera på för respektive bolag för att få exempelvis tekniska analyser, artiklar och pressmeddelanden direkt via e-post eller RSS.

 Prenumeration via e-post

 Prenumeration via RSS