Verktyg för proffsen

Swedol

Swedols verksamhet bygger på ett butikskoncept där man tillhandahåller ett brett järnhandelsutbud till framförallt professionella kunder . Bolaget säljer produkter från såväl välkända leverantörer som under eget varumärke. Butikerna står för den största delen av omsättningen men även postorder och en webbshop finns.



Proffsens järnaffär

Swedol beskrivs bäst som proffsens järnaffär. Den primära målgruppen är små och medelstora företag inom bygg-, entreprenad-, åkeri-, skogs- och industrisektorn. Även privatkunder som efterfrågar proffskvalitet är tilltänkta kunder. Den största delen av bolagets försäljning sker genom butiker men man erbjuder även sina varor via postorder och en egen webbshop. Dessutom har man ett par återförsäljare som säljer Swedols egna varumärken.

En av de allra mest centrala byggstenarna i Swedols koncept är den utomordentligt goda lagerhållningen. Ett brett sortiment och god service i butiken är två av bolagets viktigaste drivkrafter. Att hålla ett stort lager har såklart även sin baksida då det binder mycket pengar i verksamheten. Eftersom man framförallt säljer till företag sker även de flesta transaktionerna på faktura.

Produkter och egna varumärken

Generellt kan man säga att Swedol håller ett brett järnhandelsutbud. Swedols produktutbud kan delas in i fem huvudgrupper, 70 underkategorier och ungefär 20 000 artiklar. Huvudgrupperna är El & Elektronik, Verktyg, Yrkeskläder & Skyddsutrustning, Fordonstillbehör och Förbrukningsvaror. Ambitionen är att erbjuda två till tre olika kvaliteter och prisklasser i varje varugrupp för att på så sätt effektivt nå ut till sina kunder.

Bolaget säljer även produkter under egna varumärken inom en rad olika produktgrupper. AmPro är ett exempel där man konkurrerar med de större verktygstillverkarna och genom varumärket Colt designar man och saluför profilplagg och yrkeskläder. Inom varumärket tenA erbjuder man slitstarka och tåliga arbetshandskar och via Swedol säljs framför allt oljor, fetter och sågklingor. Swedol äger även varumärkena 4USE och Birka Tools.

Tillväxt och marknad

Vid utgången av 2011 hade Swedol 40 öppna butiker. Av dessa ligger merparten i Sverige men bolaget har även tagit steget in på den norska marknaden. Tillväxtstrategin går helt enkelt ut på att öppna nya butiker i Sverige och Norge. Det bolaget söker efter är geografiska platser med ett upptagningsområde på minst 50 000 personer. Rena citylägen är sällan det man söker efter utan tillgänglighet med bil och lastbil samt parkering är ofta viktigare. Butikerna är generellt 2000-2500 kvadratmeter, tar omkring fem till sex veckor att sätta upp från det att tillträde givits till platsen och binder omkring fem miljoner kronor i lager. Leverantörer finner vi i såväl Sverige, Europa som Asien.

Konkurrenter är såväl lokala järnhandlare som de större regionala butikskedjorna. Det Swedol utmärker sig med är dock sitt stora produktutbud och sin nisch mot professionella kunder. Vad gäller marknadsföring så är katalogen, som 2009 trycktes i 250 000 exemplar, fortfarande det viktigaste verktyget. Även direktreklam kring butiksområdena används dock löpande. Vidare arbetar Swedol mycket med att skapa kännedom och igenkänning kring sitt varumärke - inte minst genom att butikerna ska ha ett unisont utseende.

Tipsa en vän

Här kan du tipsa någon genom att skicka en länk till den här sidan:

Dela

Dela den här länken till ditt nätverk via sociala medier.