Scribona - ny organisation och höjda finansiella mål
Scribona - Nordens ledande aktör inom handel med IT-produkter - omorganiserar
verksamheten för att bättre möta nya marknadsmöjligheter. Samtidigt har kon-
cernen fastställt nya finansiella mål. Detta framkom vid Scribonas kapital-
marknadsdag på
torsdagen.
Verksamheten organiseras i tre fokuserade affärsområden
* Scribona Solutions - värdeadderande distribution av IT-infrastruktur
* Scribona Distribution - effektiv volymdistribution av IT-produkter
* Scribona Brand Alliance - exklusiv agent för ledande varumärken
Etablering av kompetenscenter - Scribona Business Innovation - för utveckling
av affärsmöjlig-
heter inom e-handel
Finansiella mål
* Årlig försäljningstillväxt om cirka 15 procent
* Rörelsemarginal om 2,5 - 3,0 procent senast år 2002
* Årlig tillväxt avseende vinst per aktie om minst 25 procent
Förhandlingar förs om förvärv avseende verksamheter inom värdeadderande dist-
ribution inom
affärsområdet Scribona Solutions.
Marknaden för IT-produkter och tjänster förändras snabbt. Nya produkter, nya
köpmönster, ökade krav på infrastruktur och effektivitet leder till fortsatt
snabb tillväxt för IT-produkter och relaterade tjänster. Rollerna för aktörer-
na på marknaden - tillverkare, distributörer och återförsäljare - förändras
också. Som en följd omorganiserar Scribona sin verksamhet och kommer framöver
att bedriva verksamheten i tre fokuserade affärsområden under ett tydligt va-
rumärke.
-Scribona skall satsa offensivt på tillväxtområden och vi organiserar oss nu
för att möta de framtida affärsmöjligheter som vi ser, framhöll Örjan Håkan-
son, Verkställande direktör och Koncernchef i Scribona AB, på Scribonas kapi-
talmarknadsdag idag. En ny struktur ger förutsättningar för lönsam tillväxt
och en effektivare utveckling och användning av koncernens infrastruktur. Vi
avser att fortsätta fokusera på e-services och förstärka vår ledande position
inom detta område. Vidare ger den nya organisationen en tydlig och transparent
bild av Scribonas verksamhet, vilket skapar förutsättningar för en god finan-
siell informationsgivning.
Affärsidé och erbjudande
Scribonas affärsidé är att skapa effektiv handel med IT-produkter.
Detta skall ske genom att erbjuda spetskunskap om produkter och kundbehov,
branschens ledande e-handelssystem, optimerad produkttillgänglighet samt ett
brett program av kompletterande tjänster.
Tre affärsområden
Scribona organiserar från och med årsskiftet verksamheten i tre affärsområden.
Scribona Solutions
Scribona Solutions skall vara ledande aktör inom värdeadderande distribution
av IT-infrastruktur genom att erbjuda tillgänglighet till ledande sortiment av
framför allt servers, operativsystem, nätverksprodukter och datalagringspro-
dukter samt spjutspetskompetens om produkterna och om hur dessa skapar ökad
kundfunktionalitet.
Affärsområdets omsättning uppgår till cirka 1,1 miljarder kronor och verksam-
heten är fokuserad på Norden och samarbetar med cirka 300 återförsäljare.
Scribona Solutions mål är att uppnå och befästa en ledande position inom ovan
nämnda produktområden.
Affärsområdet är fokuserat på snabb tillväxt, såväl organiskt som genom för-
värv. Förhandlingar förs för närvarande avseende ett antal möjliga förvärv.
Målet för Scribona Solutions är att uppnå en årlig organisk tillväxt om 15
procent kompletterat med tillväxt genom förvärv om 20 - 30 procent årligen och
en rörelsemarginal om minst 4 procent.
Scribona Distribution
Scribona Distribution skall vara ledande datadistributör, med fokus på att
skapa effektiv volymdistribution med IT-produkter. Detta skall ske genom att
erbjuda bästa tillgänglighet av ledande PC-servers, PC, Handheld Devices,
skrivare, programvara, datatillbehör och förbrukningsartiklar samt e-
handelsbaserad infrastruktur för marknadens bästa produktinformation, order-
hantering och konfigureringsverktyg.
Affärsområdets omsättning uppgår till cirka 5,8 miljarder kronor och verksam-
heten är fokuserad på Norden och Baltikum och har ett nät av cirka 6.000 åter-
försäljare. Av affärsområdets omsättning sker redan idag cirka 30 procent ge-
nom e-handel. Denna andel är snabbt växande.
Målet för Scribona Distribution är att uppnå en årlig organisk tillväxt om 10
procent och en rörelsemarginal om minst 1,2 - 1,5 procent.
Scribona Brand Alliance
Scribona Brand Alliance skall som exklusiv agent ansvara för att ledande varu-
märken tillvaratas, hanteras och utvecklas optimalt. Detta skall ske genom att
utveckla och marknadsföra varumärkena, bygga upp ett effektivt distribu-
tionsnät och tillhandahålla erforderlig produkt- och teknisk support.
Affärsområdets omsättning uppgår till cirka 2,4 miljarder kronor och verksam-
heten är fokuserad på Norden. Affärsområdets verksamhet bedrivs i tre divisio-
ner; Toshiba Digital Media, Toshiba Document Solutions och Carl Lamm.
Målet för Scribona Brand Alliance är att uppnå en årlig organisk tillväxt om
15-20 procent och en rörelsemarginal om cirka 4 procent.
Scribona Business Innovation
Scribona har etablerat ett kompetenscenter, Scribona Business Innovation, för
att tillvarata och utveckla nya affärsmöjligheter, främst inom e-handel. Scri-
bona är redan idag ledande i Norden inom e-handel med cirka 25% av omsättning-
en genom e-handelslösningar. Inom Scribona Business Innovation finns även
Scribonas ägande i det danska internetkonsultbolaget Proventum med 35 konsul-
ter och en omsättning på 20 Mkr. Proventum deltar i väsentlig utsträckning i
utvecklingen av Scribonas e-handelsverksamhet. Inklusive konvertibler äger
Scribona 49 procent av bolaget med ett bokfört värde under 10 Mkr.
Chefsutnämningar
I samband med omorganisationen har Scribonas styrelse utnämnt Lars Palm och
Lennart Bernard, Ekonomi- och Finansdirektör, till vice Verkställande direktö-
rer i koncernen.
------------------------------------------------------------
Mer information finns att få på http://www.bit.se
Följande filer finns att ladda ned:
http://www.bit.se/bitonline/1999/12/02/19991202BIT00060/bit0001.doc
http://www.bit.se/bitonline/1999/12/02/19991202BIT00060/bit0002.pdf
Show as PDF