Bokslutskommuniké för 2000
Scribona ökade sin försäljning mot slutet av året, dels som en följd av
stark tillväxt för bärbara PC men även på grund av att bolaget ytterligare ökat sina marknadsandelar.
·Försäljningen ökade med 15% till 9.479 Mkr (8.278).
·Marknadsandelarna ökade för affärsområdena Distribution och Solutions.
·Rörelseresultatet förbättrades efter en svag inledning av året.
Resultatet före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster ökade med 22% till 144 Mkr (118).
·Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 105 Mkr (100).
·Vinst per aktie blev 3,71 kr (1,16).
·Styrelsen föreslår en utdelning med 0,50 kr per aktie (1,50).
·Efter verksamhetsårets utgång har Scribona informerat om avsikten att
gå samman med PC Lan ASA. Samgåendet som skapar nordens största
leverantör av IT-produkter och IT-lösningar.
VD-KOMMENTAR
Scribona uppvisar en stark försäljningstillväxt under sista halvåret.
Detta som en följd av att Scribona har kunnat öka sina marknadsandelar
på en marknad som, inom huvudområdena PC, IT- infrastruktur och
dokumenthantering, varit stabil eller visat viss nedgång.
Marknaden för bärbara PC har haft en snabb tillväxt med en ökning på
39%, vilket gynnat i första hand division Toshiba Digital Media inom
affärsområdet Brand Alliance, men också affärsområde Distribution.
Förvärven av IT-hårdvaruförsälj-ningen från såväl Alfaskop som Intentia
har också bidragit positivt till årets försäljningsökning.
En markant ökning av orderingången på IT infrastrukturområdet under
fjärde kvartalet bidrog till en mycket stark avslutning av året för
affärsområdet Solutions. Försäljningsökningen tillsammans med ett
omfattande åtgärdsprogram innebar att Solutions kunde vända förlusten
efter de tre första kvartalen till vinst för helåret.
Affärsområdet Distribution fick inte någon draghjälp i form av ökande
totalmarknad för PC-produkter vare sig under helåret eller sista
kvartalet, men har genom ökade marknadsandelar uppnått en betydande
försäljningstillväxt på totalt 18%. Rörelseresultatet för affärsområdet
förbättrades för helåret med över 30 Mkr.
Affärsområdet Brand Alliance som omfattar Toshiba Digital Media, Toshiba
Document Solution samt Carl Lamm förbättrade rörelseresultatet med 20%.
Division Toshiba Digital Media gynnades av den snabba tillväxten i
marknaden för bärbara PC och förbättrade såväl försäljning som
rörelseresultat betydligt.
Under andra halvåret har betydande resurser investerats i att
vidareutveckla Scribona-koncernens strategi, affär och organisation.
Såväl strategi som organisation har utvecklats för att i allt högre grad
erbjuda marknaden ett integrerat erbjudande baserat på hela Scribonas
produkt- och tjänsteportfölj.
Ett annat mycket viktigt steg i koncernens utveckling är det annonserade
samgåendet med PC Lan ASA. Bolagen har en likartad struktur och
strategi, men i mycket hög grad kompletterande kunder och produkter,
vilket är en idealisk plattform för accelererad tillväxt och förstärkt
lönsamhet.
------------------------------------------------------------
Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se
Följande filer finns att ladda ned:
http://www.waymaker.net/bitonline/2001/02/09/20040707BIT20510/wkr0001.pdf Hela kommunikén
Show as PDF