PRESSMEDDELANDE FRÅN SCRIBONA AB (publ)
2002-05-07
Delårsrapport januari - mars 2002
· Försäljningen under första kvartalet ökade till 3.367 Mkr
(2.353). Ökningen beror i huvudsak på förvärvet av PC LAN ASA.
· Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades till 14 Mkr (10) och
vinsten efter skatt blev 7 Mkr (3).
· Vinsten per aktie steg till 0,14 kr (0,09).
· Marknaden för PC steg i antal med cirka 10% tack vare kraftigt
ökad försäljning till privatpersoner via så kallade hem-PC affärer, men
för övriga segment och produktområden har marknaden utvecklats svagt.
·
Koncernchefens kommentar
Första kvartalet visar att Scribona är på rätt väg och att såväl
besparingsprogram som den stärkta marknadspositionen bidrar positivt
till resultatet. Vi har för framtiden högre ambition än nuvarande
resultatnivå, men med tanke på att marknaden fort-farande inte har
återhämtat sig och att första kvartalet traditionellt är svagt, är det
ett gott besked att samtliga tre affärsområden visar vinst.
Även under första kvartalet har det fortsatta integrationsarbetet med
före detta PC LAN fungerat mycket väl och är nu inriktat på den
avslutande fasen, att skapa en gemensam värderings- och strategibas och
att slutföra integrationen av våra affärssystem i samtliga nordiska
marknader.
MARKNADEN
Efterfrågan på Scribonas huvudmarknader har under årets första kvartal
varit relativt svag med undantag för PC-produkter till
konsumentmarknaden i första hand via så kallade hem-PC affärer. PC-
marknaden uppvisade tack vare detta en försäljnings-ökning i Norden i
antal på ca 10%. Inom PC-marknaden kan dessutom noteras att det bärbara
segmentet åter visar en uppgång. Den svenska marknaden har under första
kvartalet innehållit en hög andel hem-PC affärer och har därmed i antal
ökat hela 25%. Företagsmarknaden har minskat väsentligt. Dessa
officiella siffror för marknadsutvecklingen avser antal sålda PC. Vid
jämförelse med omsättnings-utvecklingen bör det beaktas att en väsentlig
prisreduktion har skett under de senaste 12 månaderna.
Marknadsefterfrågan på dokumenthanteringsprodukter bedöms ha varit 5
till 10% lägre än under motsvarande period föregående år.
Marknaden för IT-infrastrukturprodukter visade under ett svagt fjolår en
uppgång i slutet av fjärde kvartalet. Under första kvartalet i år har
marknaden inte fortsatt denna trend utan bedöms ha försvagats jämfört
med fjolåret.
UTVECKLINGEN UNDER JANUARI - MARS 2002
Försäljning och resultat
Koncernens försäljning uppgick till 3.367 Mkr (2.353), en ökning med
43%. Ökningen beror i huvudsak på förvärvet av PC LAN. Försäljning och
resultat från det förvärvade PC LAN ASA ingick inte i första kvartalet
under föregående år.
Affärsområde Solutions försäljning under kvartalet uppgick till 582 Mkr
(292) och för Distribution blev den 2.409 Mkr (1.628). Båda
affärsområdena ökar sin försäljning väsentligt som en följd av förvärvet
av PC LAN.
Affärsområde Brand Alliance fortsätter att minska sin försäljning
beroende på en nedgång i första hand i försäljningen av bärbara Toshiba-
datorer. Inom affärsområdet ökar Carl Lamm sin försäljning.
Försäljningen för affärsområdet uppgick till 480 Mkr (633).
Rörelseresultatet uppgick till 14 Mkr (10). Förbättringen mot föregående
år beror i första hand på att affärsområdet Distribution ökat resultatet
väsentligt jämfört med förra årets svaga inledning.
Finansnettot uppgick till -3 Mkr (-5).
Resultat före skatt uppgick till 11 Mkr (5).
Kassaflöde och finansiell ställning
Scribona-koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten för årets
första kvartal år 2002 uppgick till -116 Mkr (25). Koncernens
nettoinvesteringar uppgick till 5 Mkr (17). Finansiellt nettokapital var
-190 Mkr (-240) vid utgången av kvartalet.
Personal
Antalet anställda uppgick per 31 mars till 1.529 personer (1.326).
Nyckeltal
För årets första kvartal blev vinsten per aktie 0,14 kr (0,09). Resultat
per aktie för den senaste 12-månadersperioden, exklusive
jämförelsestörande poster, blev -1,59 kr (-1,82 för helåret 2001).
Det egna kapitalet per aktie var vid periodens utgång 18,86 kr (24,33).
För den senaste 12-månadersperioden uppgick räntabiliteten på eget
kapital till -11,9% (-12,7% för helåret 2001) och exklusive
jämförelsestörande poster till -8,4% (-9,1% för helåret 2001).
Räntabiliteten på sysselsatt kapital uppgick under den senaste 12-
månadersperioden till -6,7% (-7,2% för helåret 2001) och exklusive
jämförelsestörande poster till -3,1% (-3,4% för helåret 2001).
Soliditeten var per sista mars 26,2% (28,3%).
UTVECKLING PER AFFÄRSOMRÅDE
Scribona Solutions
Investeringarna i IT-infrastruktur har inte motsvarat förväntningarna
och trots att de flesta branschbedömare är överens om att det finns ett
starkt underliggande behov av ökad infrastrukturkapacitet, försvagades
marknaden under kvartalet. Telekom-marknadens minskade investerings-
vilja har helt klart påverkat försäljningsutveck-lingen negativt. Tack
vare det förstärkta produktutbudet efter förvärvet av PC LAN ökade
Scribonas försäljning kraftigt jämfört med förra årets motsvarande
period. Scribona förstärkte därmed sin ledande ställning som distributör
av IT-infrastruktur-produkter.
Affärsområdets försäljning under kvartalet uppgick till 582 Mkr (292),
en ökning med 99%. Försäljningsökningen beror i huvudsak på PC LANs
tillkommande volym.
Rörelseresultatet uppgick till 6 Mkr (10).
Scribona Distribution
Marknadsutvecklingen för PC-produkter förstärktes av en mycket kraftig
ökning av försäljningen till privatpersoner via så kallad hem-PC
försäljning. Ökningen i Norden för PC i antal blev ca 10%. I Sverige
blev antalsökningen hela 25%. Scribona har deltagit i hem-PC marknaden i
begränsad omfattning, men har trots detta ökat försäljningen i samma
takt som den nordiska totalmarknaden, vilket visar att Scribona tagit
marknadsandelar på den viktiga företagsmarknaden.
Försäljningen uppgick under kvartalet till 2.409 Mkr (1.628), en ökning
med 48%. Ökningen beror i huvudsak på PC LANs tillkommande volym.
Rörelseresultatet uppgick till 12 Mkr (0). Scribona Distribution har
inlett året starkt, vilket är resultatet av ett förstärkt
marknadserbjudande och ett intensivt arbete med att skapa ökad
marginalkontroll.
Scribona Brand Alliance
Affärsområdet Brand Alliance har inlett året svagare än väntat.
Affärsområdets försäljning uppgick till 480 Mkr (633), vilket är en
minskning med 24%. Divisionerna Toshiba Digital Media och Toshiba
Document Solutions minskar sin försäljning medan Carl Lamm ökar
försäljningen.
Rörelseresultatet uppgick till 6 Mkr (12). Minskningen förklaras av
väsentligt lägre volym, i första hand inom Toshiba Digital Media medan
däremot Carl Lamm gör ett bättre resultat än föregående år.
Redovisningsprinciper
Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i
delårsrapporten som i senaste årsredovisningen.
Denna delårsrapport har upprättats i överensstämmelse med
Redovisningsrådets rekommendation nr 20 Delårsrapportering.
Rapporteringstillfällen
Delårsrapport för januari-juni 2002 20 augusti 2002
Delårsrapport för januari-september 2002 5 november 2002
Denna rapport är inte granskad av bolagets revisorer.
Scribona AB
Styrelsen
Fakta om Scribona AB
Scribona är Nordens ledande aktör av IT-produkter och IT-lösningar där
kunden erbjuds spetskunskap om produkter, branschens ledande e-
handelssystem, optimerad produkttillgänglighet samt ett brett program av
kompletterande tjänster. Scribonas verksamhet organiseras i tre affärs-
områden:
· Scribona Solutions - värdeadderande distribution av IT-
infrastruktur
· Scribona Distribution - effektiv volymdistribution av IT-
produkter
· Scribona Brand Alliance - exklusiv agent för ledande varumärken
·
För ytterligare information, kontakta:
Lennart Svantesson, Verkställande direktör, tel 08-734 35 76
Lars Palm, vice Verkställande direktör, tel 08-734 37 10
------------------------------------------------------------
Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se
Följande filer finns att ladda ned:
http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT01150/wkr0001.doc Hela rapporten
http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020507BIT01150/wkr0002.pdf Hela rapporten
Show as PDF