Delårsrapport januari - juni 2002
Starkt kassaflöde och positiva rörelseresultat i samtliga affärsområden
är glädjeämnen för Scribona på en marknad som präglas av fortsatt
sjunkande volymer.
·Försäljningen under det andra kvartalet 2002 blev 3.196 Mkr (2.947).
·Rörelseresultatet för kvartalet förbättrades till 5 Mkr (-69)
och resultatet efter skatt blev -8 Mkr (-68). Rörelseresultatet för
halvåret blev 19 Mkr (-58) och resultat efter skatt 0 Mkr (-65).
Samtliga tre affärsområden nådde positiva rörelseresultat under
kvartalet.
·Kassaflödet från den löpande verksamheten blev positivt och
uppgick till 221 Mkr för kvartalet och för de senaste 12 månaderna till 649 Mkr.
·Scribona nådde under kvartalet sina högsta marknadsandelar
någonsin på såväl PC-produktmarknaden som på marknaden för
dokumenthantering.
·Resultat per aktie för halvåret blev 0,00 kr (-1,52).
Koncernchefens kommentar
- Andra kvartalet 2002 visar, trots att vi inte är nöjda med
resultaten, att Scribona fortsatt är på rätt väg och står väl rustat
inför en kommande marknadsuppgång. Trots vikande marknad visar alla tre
affärsområden positiva rörelseresultat och Scribona har nått sina högsta
marknadsandelar någonsin både inom PC-området och på marknaden för
dokumenthante-ringsprodukter. För infrastrukturprodukter saknas
tillförlitlig statistik, men indikationerna är att vi ökar andelen även
inom detta område.
- Det stora glädjeämnet är att kassaflödet och det sysselsatta
kapitalet utvecklas mycket positivt. Detta beror på en kombination av de
struktur-förändringar vi genomfört inom logistik och organisation samt
ett målinriktat arbete mot bättre kapitalhantering. Jämfört med
motsvarande tidpunkt förra året hade vi vid halvårsskiftet minskat det
sysselsatta kapitalet med hela 688 Mkr, vilket är en minskning med 42%.
MARKNADEN
Efterfrågan på Scribonas huvudmarknader har under årets andra kvartal
fortsatt att försvagas jämfört med föregående år. Enda undantaget är att
den svenska hem-PC försäljningen lyfter PC-marknaden i Sverige till en
ökning i antal på ca 18%.
Totalt för Norden minskar däremot marknaden för PC-produkter med 6% i
antal. För segmentet bärbara PC var marknaden oförändrad jämfört med
föregående år. Marknaden för dokumenthanteringsprodukter bedöms ha
minskat med ca 5% . För IT-infrastrukturprodukter är statistiken
otillräcklig, men bedömningen är att även denna marknad minskade med
minst 5%.
Priserna sjunker i första hand inom infrastrukturområdet, vilket adderat
till fallande volym ytterligare minskar marknadens storlek. För
dokumenthanteringsprodukter är utvecklingen den motsatta, att
genomsnittspriset per produkt ökar något.
Generellt visar försäljningen till företag och organisationer en
fortsatt försvagning, medan försäljningen till konsument via hem-PC och
via elektronikvaruhuskedjorna har en positivare utveckling.
UTVECKLINGEN UNDER JANUARI - JUNI 2002
Försäljning och resultat kvartal 2
Koncernens försäljning ökade under andra kvartalet till 3.196 Mkr
(2.947), vilket är en ökning med 8%. Försäljningen har för jämförbara
enheter och till oförändrade valutakurser varit oförändrad.
Försäljningen påverkas trots ökande marknadsandelar negativt av
nedgående marknad i kombination med fortsatt lägre priser för IT
Infrastrukturprodukter.
Affärsområde Solutions försäljning under kvartalet uppgick till 628 Mkr
(789), en minskning på 20% beroende dels på lägre genomsnittspriser och
en fortsatt försvagad IT-infrastrukturmarknad och dels på att
volymprodukter överförts till Scribona Distribution.
Försäljningen för affärsområde Distribution blev 2.256 Mkr (1.761),
vilket är en ökning med 28%. Korrigerat för jämförbara enheter och till
oförändrade valutakurser innebär det cirka 14% ökning mot föregående år.
Affärsområde Brand Alliance fortsätter att minska sin försäljning
beroende på en fortsatt nedgång i första hand av försäljningen inom
Toshiba Digital Media. Inom affärsområdet ökar Carl Lamm sin
försäljning. Försäljningen för affärsområdet uppgick till 506 Mkr (560).
Koncernens rörelseresultat uppgick till 5 Mkr (-69). Förbättringen mot
föregående år beror i första hand på att affärsområdet Distribution
visar en väsentlig resultat-förbättring till 6 Mkr (-51) genom
volymökning och minskade kostnader. Föregående år belastades
Distribution med stora kundförluster uppgående till 22 Mkr. Även Brand
Alliance har en positiv utveckling med 4 Mkr (-10) efter ett starkt
resultat för Carl Lamm.
Solutions hade en svagare resultatutveckling beroende på svag
försäljning och lägre priser, 3 Mkr (6).
Försäljning och resultat första halvåret
Försäljningen för halvåret uppgick till 6.564 Mkr (5.300), en ökning med
24%. PC LAN förvärvades 1 april 2001 och ingick således inte i koncernen
under första kvartalet under föregående år.
För halvåret uppgick försäljningen i Solutions till 1.211 Mkr (1.081),
i Distribution till 4.665 Mkr (3.389) samt i Brand Alliance till 986 Mkr
(1.193).
Rörelseresultatet för halvåret uppgick till 19 Mkr (-58).
Förbättringarna ligger i affärsområdena Distribution 18 Mkr (-51) genom
volymökning och lägre kostnader, samt Brand Alliance 10 Mkr (1) medan
Solutions visar sämre utfall med 9 Mkr (16).
Finansnettot för halvåret uppgick till -19 Mkr (-26).
Resultat före skatt uppgick till 0 Mkr (-84).
Kassaflöde och finansiell ställning
Scribona-koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten för första
halvåret uppgick till 105 Mkr (5). För kvartalet blev kassaflödet 221
Mkr och kvartalets nettoinvesteringar uppgick till 7 Mkr (70). Ett
målmedvetet arbete med minskning av kapitalbindningen i kombination med
genomförda strukturförändringar har vid utgången av juni resulterat i
att det finansiella nettokapitalet är positivt, 25 Mkr (-625). Det
sysselsatta kapitalet har under den senaste tolvmånadersperioden minskat
med 688 Mkr, vilket motsvarar en sänkning med 42%. Trots en väsentligt
utvidgad verksamhet var varulagret mycket lågt vid halvårsskiftet.
Kapitalomsättningshastig-heten under halvåret är 12,5 gånger/år (7,8).
Personal
Antalet anställda uppgick per 30 juni till 1.536 personer (1.624).
Nyckeltal
För halvåret blev resultatet per aktie 0,00 kr (-1,52). Resultat per
aktie för den senaste 12-månadersperioden, exklusive jämförelsestörande
poster, blev -0,40 kr
(-1,82 för helåret 2001).
Det egna kapitalet per aktie var vid periodens utgång 19,11 kr (19,86).
Soliditeten var per sista juni 26,6% (27,7%).
Räntabiliteten på sysselsatt kapital (exklusive jämförelsestörande
poster) uppgick under den senaste 12-månadersperioden till 3.0% (-3,4%
för helåret 2001) och inklusive jämförande poster -1,2% (-7,2% för
helåret 2001).
För den senaste 12-månadersperioden uppgick räntabiliteten på eget
kapital (exklusive jämförelsestörande poster) till -2,1% till (-9,1% för
helåret 2001) och inklusive jämförelsestörande poster till -5,7% (-12,7%
för helåret 2001).
UTVECKLING PER AFFÄRSOMRÅDE
Scribona Solutions
Investeringarna i IT-infrastruktur har inte motsvarat förväntningarna
trots att de flesta branschbedömare är överens om att det existerar ett
starkt underliggande behov orsakat av ökande datamängder och krav på
säkerhet. Marknaden försvagades ytterligare under kvartalet.
Telekomindustrins minskade investeringsvilja och fortsatt lägre
genomsnittspriser, har ytterligare påverkat försäljningsutvecklingen
negativt. Trots en minskande försäljning bedöms dock Scribona behållit
eller förstärkt sin ledande ställning som distributör av IT-
infrastrukturprodukter.
Affärsområdets försäljning under kvartalet uppgick till 628 Mkr (789),
en minskning med 20%. Hälften av minskningen utgörs av att
volymprodukter överförts till affärsområdet Scribona Distribution.
Rörelseresultatet uppgick till 3 Mkr (6).
Under halvåret uppgick försäljningen till 1.211 Mkr (1.081). PC LAN
förvärvades 1 april 2001 och ingick således inte i koncernen under
första kvartalet under föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 9
Mkr (16).
Scribona Distribution
Marknadsutvecklingen för PC-produkter i Norden försvagades under
kvartalet och gav en minskning i antal på 6%. Företagsmarknaden
fortsätter att vara svag och har i Sverige minskat med 5 %. Det positiva
undantaget är konsumentförsäljningen i första hand via hem-PC affärer i
Sverige, men också via elektronikvaruhuskedjorna. Den intensiva hem-PC
aktiviteten var orsaken till att den svenska marknaden ökade med hela
18%. Marknaden för bärbara datorer i Norden var oförändrad. Det kan
noteras att den direktsäljande leverantören av PC-produkter Dell har
tappat marknadsandelar under kvartalet och att distributörerna har
stärkt sin andel av totalmarknaden för PC-produkter.
Försäljningen uppgick under kvartalet till 2.256 Mkr (1.761). Efter
korrigering för jämförbara enheter och till oförändrade valutakurser
innebär det en ökning på cirka 14% mot föregående år. Därmed når
Scribona Distribution sin högsta marknadsandel av PC-produktmarknaden
någonsin. Den positiva inledningen av året fortsatte under andra
kvartalet och rörelseresultatet uppgick till 6 Mkr (-51).
Resultatförbättringen härleds ur ökad volym och minskade kostnader.
Föregående år belastades Distribution med stora kundförluster uppgående
till 22 Mkr.
Under halvåret uppgick försäljningen till 4.665 Mkr (3.389).
Rörelseresultatet uppgick till 18 Mkr (-51).
Scribona Brand Alliance
Affärsområdet Brand Alliance har under kvartalet presterat svagare
försäljning än väntat, 506 Mkr (560), vilket är en minskning med 10%.
Marknaden för dokument-hanteringsprodukter minskade under kvartalet med
ca 5%, medan marknaden för bärbara datorer var oförändrad. Divisionen
Toshiba Digital Media fortsätter att minska sin försäljning medan Carl
Lamm ökar försäljningen.
Rörelseresultatet uppgick till 4 Mkr (-10). Toshiba Document Solutions
gör ett bättre resultat än föregående år och Carl Lamm gör ett
väsentligt bättre resultat än före-gående år.
Försäljningen under halvåret uppgick till 986 Mkr (1.193).
Rörelseresultatet uppgick till 10 Mkr (1).
Redovisningsprinciper
Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i
delårsrapporten som i senaste årsredovisningen.
Denna delårsrapport har upprättats i överensstämmelse med
Redovisningsrådets rekommendation nr 20 Delårsrapportering.
Rapporteringstillfällen
Delårsrapport för januari - september 2002 5 november 2002
Bokslutskommuniké för januari - december 2002 14 februari 2003
Denna rapport är inte granskad av bolagets revisorer.
Scribona AB
Styrelsen
Fakta om Scribona AB
Scribona är Nordens ledande aktör av IT-produkter och IT-lösningar där
kunden erbjuds spetskunskap om produkter, branschens ledande e-
handelssystem, optimerad produkttillgänglighet samt ett brett program av
kompletterande tjänster. Scribonas verksamhet organiseras i tre
affärsområden:
· Scribona Solutions - värdeadderande distribution av IT-
infrastruktur
· Scribona Distribution - effektiv volymdistribution av IT-
produkter
· Scribona Brand Alliance - exklusiv agent för ledande varumärken
För ytterligare information, kontakta:
Lennart Svantesson, Verkställande direktör, tel +46-(0)8-734 35 76
Lars Palm, vice Verkställande direktör, tel +46-(0)8-734 37 10
Anders Bley, vice Verkställande direktör, tel +46-(0)8-734 35 55
------------------------------------------------------------
Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se
Följande filer finns att ladda ned:
http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/20/20020820BIT00890/wkr0001.doc Hela rapporten
http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/20/20020820BIT00890/wkr0002.pdf Hela rapporten
Show as PDF