Svensk spelutvecklare inom gaming med säte i USA

Gaming Corps

Gaming Corps är ett spelutvecklingsbolag, ursprungligen från Uppsala, som numera har sitt säte i Austin efter förvärv av Red Fly Studios. Bolaget utvecklar datorspel baserade på egna IP:n och välkända internationella varumärken.



Kontakter i spel- och filmbranschen 

Med erfarenhet och stort kontaktnät i spelindustrin är bolagets målsättning att på kort tid bygga ett stort spelorienterat bolag. Spelutvecklingen sker i egen regi, på uppdrag av eller tillsammans med spelförläggare på olika plattformar såsom PC, TV-spelkonsoler och mobila enheter. Bolagets inriktning inom gaming-verksamheten kommer att fokusera kring välkända licensierade varumärken från nöjesindustrin i Hollywood, s.k. IPR. Bolaget utvecklar och marknadsför även mobilspel inom andra genrer för att minska affärsrisken och bygga upp kundbasen.

Gaming Corps primära affärsmodell inom gaming-delen bygger främst på egenfinansierad spelutveckling där rättigheterna till utvecklade speltitlar bibehålls och därmed erhåller intäktsströmmarna från olika digitala försäljningsplattformar såsom t.ex. Steam och app-stores, efter avdrag för försäljningskostnader. Även s.k. co-publishing kan komma att tillämpas på vissa speltitlar, där spelförläggare köper in sig i projektet och således delar på såväl risk som intäkter.

Nuvarande spelportfölj och framtida satsningar

The Descendant
The Descendant är ett episodbaserat äventyrsspel vars första episod släpptes i mars 2016 och den femte och sista episoden i december 2016. Spelet har främst distribuerats via Steam men trots hyfsade recensioner inte sålt som förväntat.

Basketspel
Genom ett förvärv 2015 fick Gaming Corps tillgång till Slam Dunk Basketball serien. Gaming Corps idé är att förädla detta spel och ge ut det tillsammans med välkända basketklubbar. Ett första samarbete finns med Real Madrid basket och mobilspelstiteln Real Madrid Slam Dunk befinner sig förtillfället i ”soft-launch” på utvalda marknader.

Red Fly Studios
Det senaste förvärvet av Red Fly Studios gjorde att Gaming Corps fick ta del av deras pipeline där spelen ”Dawn of Fire” och ”Tales of Valor” ska ligga närmast release. I dagsläget är dock utvecklingen lagd på is då fokus för tillfället ligger på att utföra konsultuppdrag åt större spelutvecklare.

Globala spelmarknader

Den globala spelindustrin är idag en mångmiljardindustri som har många paralleller till Hollywoods filmindustri, gränsen mellan de båda håller på många sätt ut att suddas ut. Böcker har under en lång tid blivit till filmer och nu börjar på motsvarande sätt filmer bli spel.

Den globala, digitala spelmarknaden värderades under 2014 till ca 75 miljarder dollar och den förväntas växa till 109 miljarder dollar 2017 enligt NewZoo. De mobila plattformarna står för den största delen av tillväxten. Gaming Corps hoppas kunna vara en del av denna globala tillväxtmarknad.

Förvärvar Salsa Games

Under 2017 förvärvade Gamings Corps kasinproducenten Salsa Games och breddar därmed nuvarande verksamhet till att även omfatta kasino och gambling. Salsa Games utvecklar kasino-slots med fokus på användarupplevelsen i mobilen. Istället för en egen produktionsstudio jobbar Salsa Games med underkonsulter som spelproducent. Detta innebär större flexibilitet och Salsa kan enklare göra spelprodukter som produceras för att passa vissa spelmarknader särskilt väl.

I normalfallet tar Salsa Games fram spelkonceptet, med tillhörande story, och kontrakterar lämplig utvecklingsstudio. Därefter adderas den så kallade bakomliggande spelmatematiken och när spelprodukten närmar sig färdigställande erbjuds den till leverantörer och operatörer på spelmarknaden genom, i första hand, redan upparbetat kontaktnät. Salsa Games är ett bolag i tidigt stadie och de första kommersiella produkterna väntas under 2018.

Tipsa en vän

Här kan du tipsa någon genom att skicka en länk till den här sidan:

Dela

Dela den här länken till ditt nätverk via sociala medier.