KONCERNCHEFENS KOMMENTAR
Räkenskapsåret 2018/19
"Framgång på bred front", sammanfattar räkenskapsåret 2018/19. Styrkan i vår affärsidé bekräftas när vi för 9:e året i rad når ett nytt rekordresultat. För helåret blev resultatet efter finansnetto 431 MSEK, en ökning med cirka 20% mot året innan. Vinsten per aktie nådde också en ny högstanivå med 5,05 SEK per aktie, en ökning med 20% och till aktieägarna föreslår styrelsen en höjd utdelning till 2,50 SEK per aktie.
Extra positivt i sammanhanget är att den organiska försäljningstillväxten varit högre än tidigare och att resultatökningarna kommit på bred front bland många av våra drygt 50 företag.
Att den organiska tillväxten varit bättre än tidigare orsakas av ett gynnsamt marknadsläge men också i att koncernen i högre utsträckning säljer egna produkter. Allt sedan 2006 har ambitionen funnits och andelen har idag ökat till 55 % av försäljningen. Med egna produkter är bruttomarginalerna generellt sett högre och företagen kan utveckla en marknadsposition som man bättre kontrollerar, byggd på egna meriter och därmed mindre utsatt. Är produkterna unika och ledande på hemmamarknaden finns också ofta tillväxtmöjligheter, inte minst på export.
Utöver en ökad produktbolagsandel har vi också tydliggjort prioriteringen om tillväxt internt i koncernen. Vi har i ökad utsträckning gjort satsningar internationellt och prioriterar sälj- och produktutveckling samt digitalisering i våra företag. Vi har också ökat förväntansnivån och gjort förändringar i dotterbolag där förvaltning snarare än entreprenörskap präglat diskussionen. Det har givit resultat. Organiska tillväxten, dvs försäljningstillväxt på jämförbara enheter, mätt i lokal valuta, har varit 7-9% under de fyra senaste kvartalen.
Mot bakgrund av dessa strategiska ambitioner är det glädjande att se att resultatökningarna kommit på bred front. Det visar att styrmodellen och hur vi utvecklar företagen fungerar. Ett verktyg i affärsutvecklingen är benchmarkingen där vi rangordnar alla koncernens
företag från bäst till sämst i olika dimensioner. En dimension är nettomarginalen där jämförelsen inspirerar till förbättringar när det gäller säljarbete, aktiv prissättning och kostnadskontroll. Alla vill förbättra sig och ingen vill ligga på nedflyttningsplats i jämförelsen, vilket ger resultat. Av våra totalt 51 företag når idag 30 ett resultat efter finansnetto överstigande 10% av försäljningen. De
svarar för cirka 70% av koncernens affärsvolym. Det betyder att många företag i koncernen utvecklas väldigt väl och att vi avseende risk är spridda på många delmarknader, geografier, kundsegment och produktteknologier.
Jag vill här verkligen passa på och tacka alla medarbetare för väldigt många goda insatser under året. Vår affärsfilosofi med decentralisering och målstyrning innebär stor möjlighet för varje ledningsteam att nå mål och förverkliga visioner. Sammantaget leder det till ett framgångsrikt börsbolag.
Tittar vi framåt kommer vi att fortsätta på den inslagna vägen. Vi har idag en stark affärsidé, en stark bolagsportfölj och en stark balansräkning som möjliggör fler satsningar och förvärv. Ambitionen är att ytterligare öka andelen egna produkter och nå 75% av försäljningen på 3-5 års sikt.
På senare år har också fokus förstärkts på hållbarhetsfrågor. Vi har alltid arbetat långsiktigt med hög moral och vill vara det goda företaget. Vi har förstärkt vår code of conduct och prioriterar miljö och jämställdhetsfrågor. Allt detta ger mig sammantaget en mycket stark tilltro till Lagercrantz framtid.
Maj 2019
Jörgen Wigh
VD och koncernchef
Lagercrantz Group AB
This information was distributed by Cision http://www.cisionwire.se/