Press the button and be introduced to a new random company!

Introduce me >

Social media

facebook   Follow us on Twitter

Coverage

Moment Group

Moment Group

Fler vill roa sig mer under 2012

11:42 / 27 February 2012 Moment Group Press release

En färsk undersökning visar att var fjärde svensk planerar att gå på fler nöjen som teater, musikal, konsert, show och bio i år jämfört med 2011. 40- och 50-åringar som bor i Västra Götaland kommer att öka sin nöjeskonsumtion mest. Under 2012 går svenskarna helst på musikal eller krogshow, på andra plats kommer livekonsert och på tredje plats hamnar en liveupplevelse med tema humor. De flesta tillfrågade, 82 procent, lägger upp till 5 000 kronor per år på nöjen av nämnda slag och storstadsbor är de som spenderar mest.

Drygt 1 400 svenskar i åldern 20 till 80 år har deltagit i undersökningen som genomförts av 2E Group, Nordens ledande upplevelsekoncern.

Musikal och krogshow populärast Bland samtliga grupper, oavsett ålder, kön, boendeort eller inkomst, svarar hela 72 procent att de planerar att gå på lika många nöjen i år som 2011. 25 procent planerar att gå på fler nöjen i år. Framförallt är det musikaler, 22 procent, och krogshower, 23 procent, som lockar under 2012 när de tillfrågade ombads lista vilken nöjesupplevelse de helst vill gå på. 16 procent föredrar livekonsert med en världsartist och 12 procent skulle välja en humorföreställning. Opera och konsert med klassisk musik hamnar längst ner på listan. Skåningarna är de som uppskattar buskis mest medan Stockholmarna är den grupp som helst undviker denna typ av nöje.

- "Även om konjunkturläget skiftar så ser vi, precis som undersökningen visar, en tydlig trend i att allt fler vill unna sig levande underhållning. För att underlätta för våra gäster att välja och boka underhållning lanserar vi i vår SHOWTIC.se, en boknings- och upplevelsesajt. Här släpper vi in våra gäster bakom kulisserna och bjuder på reportage och film från våra föreställningar. Här kan man boka såväl plats i salongen som boende och restaurangbesök, allt på ett ställe, säger Benny Karlsson, Chef Affärsutveckling 2E Group".

Vanlig missuppfattning om biljettkostnad Undersökningen visar att så många som 6 av 10 tror att det är betydligt dyrare att gå på t ex musikal än vad det egentligen är.

"- Det är en ganska vanlig missuppfattning som gör att många väljer bort såväl teater som musikal för att de tror att det är för dyrt, vilket är oerhört synd. De billigaste musikal-biljetterna kostar faktiskt inte mycket mer än två biobiljetter säger Fredrik Toreskog, Kommersiell Chef, på 2Entertain - ett av bolagen inom 2EGroup".

Majoriteten av de svarande, 79 procent, spenderar upp till 5 000 kr om året på nöjesupplevelser, 15 procent lägger endast upp till 1 000 kr medan 18 procent lägger mer än 5 000 kr per år. Män och kvinnor går överlag på ungefär lika många upplevelser men männen väljer att lägga mer pengar på sina nöjen. Ju större ort man bor på desto fler nöjesupplevelser tar man del av och desto mer pengar spenderar man. 24 procent av de boende i storstäder betalar mer än 5 000 kr per år för sina nöjen medan samma siffra för de i småorter är endast 11 procent.

Lördagsnöjen På frågan vad man helst gör en lördagskväll är svaret tydligt, mer än hälften svarar att de föredrar att umgås med vänner. 23 procent av männen föredrar dock TV:n som sällskap en lördagskväll medan motsvarande siffra är 13 procent av kvinnorna. Ju högre upp i åldrarna desto mer populär är TV:n som lördagsunderhållning. 20-åringarna är de enda som inte har med TV på sin topp 3 över vad de helst gör en lördagskväll.

Topp 5 lördagsnöjen: 1. Umgås med vänner 2. Titta på TV 3. Gå på musikal eller krogshow 4. Gå på konsert eller teater 5. Gå på bio eller ett sportevenemang

För mer information kontakta:

Benny Karlsson, Chef Affärsutveckling, 2E Group, 0701 80 90 98

Fredrik Toreskog, Kommersiell Chef, 2Entertain, 0705 70 55 22


2E Group, Nordens ledande upplevelsekoncern, initierar, producerar och marknadsför kvalitativa upplevelser och möten för en bred publik. I koncernen ingår 2Entertain, Hansen Event & Conference samt Wallmans Nöjen. Med 14 hel- eller delägda arenor och innehållet som utgångspunkt skapar 2E Group upplevelser för mer än 1,5  miljoner gäster varje år. 2E Group AB (publ) med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Malmö, Växjö och Falkenberg är listat på First North med Remium som Certified Adviser.



Denna information skickades av Cision www.cisionwire.se
http://www.cisionwire.se/2e-group-ab/r/fler-vill-roa-sig-mer-under-2012,c9224845

Följande filer finns att ladda ned:
http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=2099228&fn=wkr0001.pdf

Show as PDF